Neuvottelutaitoja Uunoille kirjan kansikuvaNeuvottelut ratkaistaan aina tosiasioiden pohjalta. Näin kuvitellaan. Yllättävän usein on kuitenkin kysymys neuvottelijoiden vaikuttamisen taidosta. Esimerkkejä löytyy kaikkialta.

TÄSTÄ E-KIRJAAN

Yrittäjä nappasi kaupan kilpailijalta, vaikka hinta oli korkeampi ja toisella pitempiaikainen suhde asiakkaaseen. Asiakaspalvelija sai raivostuneen asiakkaan rauhoittumaan ja pyytämään anteeksi käytöstään. Vaimo käänsi miehensä pään, kun suunniteltiin matkaa. Lapset jallittavat vanhempiaan, kun haluavat jotain.

Hyvin valmistautunut neuvottelija veti pisimmän korren, vaikka tuli tilanteeseen altavastaajana. Tiimin jäsen sai vastahakoiset muut innostumaan ehdotuksestaan. Työnjohtaja voitti kiistan, kun neuvoteltiin työmaan ylimääräisistä kustannuksista. Työterveyshoitaja sai huonokuntoisen asiakkaan innostumaan liikunnasta.

Suuren huonekalutehtaan ostaja osallistui neuvottelutaidon seminaariin. Puolen vuoden kuluttua hän kertoi seurantajaksossa onnistumisistaan. Ostaja oli tehnyt laskelman kaikista neuvotteluista, joissa hän oli toiminut taitavammin kuin ennen. Paremmalla osaamisella hän oli ansainnut tehtaalle 126.000 eroa. Keinot löytyvät kirjasta.

Hyvä neuvottelija osaa luovia ihmisten ja asioiden parissa siten, että onnistuu pyrkimyksissään. Huono neuvottelija luulee, että kyse on vain asioista ja joutuu usein pettymään, kun muut eivät ymmärrä häntä tai eivät suostu hänen ehdotuksiinsa.

TÄSTÄ E-KIRJAAN

Hakusanat

  • Neuvottelutaito
  • Hyvä neuvottelija
  • Onnistuminen neuvottelussa
  • Osaatko neuvotella
  • Taitava neuvottelija
  • Miksi neuvottelu epäonnistuu
  • Vuorovaikutustaito
  • Keskustelutaito
  • Osaava neuvottelija
  • Onnistu neuvottelussa
  • Vaikuttamisen taito
  • Joustavuus
  • Liian joustava
  • Joustamaton
  • Ratkaisukeskeisyys
  • Ongelman ratkaiseminen
  • Ristiriidan ratkaiseminen
  • Ristiriita
  • Ihmissuhdeongelma
  • Henkilöongelma
  • Puuttuminen alkoholin käyttöön
  • Palautteen antaminen
  • Itsensä myyminen
  • Itseluottamus
  • Itseluottamuksen horjuminen
  • Itseluottamuksen kasvattaminen
  • Itseluottamus neuvottelussa
  • Tavoitteellisuus
  • Tavoite
  • Aktiivisuus
  • Oma-aloitteisuus
  • Terve järki
  • Maalaisjärki
  • Kuunteleminen
  • Aito kuunteleminen
  • Suora viestintä
  • Sano asiat suoraan
  • Ihmistuntemus
  • Ihmisten erilaisuus
  • Persoonallisuus
  • Luonne
  • Pokerinaama
  • Huumori neuvottelussa
  • Huumori
  • Ensivaikutelma
  • Kohtaaminen
  • Aikataulu
  • Aikataulussa pysyminen
  • Neuvottelu lukossa
  • Pattitilanne
  • Jääräpää
  • Neuvottelu ei etene
  • Vaativa palautetilanne
  • Esimies ja palautteen antaminen
  • Hankala neuvottelukumppani
  • Hankala vastapeluri
  • Parisuhdeneuvottelu
  • Neuvottelu ja ihmissuhde
  • Neuvottelu lasten kanssa
  • Lapset ja pelisäännöt
  • Pelisäännöt lapsille
  • Keskustelu lasten kanssa
  • Kurinalaisuus
  • Parissuhde

TÄSTÄ E-KIRJAAN